Adviseurs meerjarige subsidies 2025-2028
Voor het beoordelen van de meerjarige productiesubsidie 2025-2028 en de meerjarige festivalsubsidie 2025-2028 werkt het Fonds met het systeem van peer review. Professionals uit de podiumkunsten beoordelen de subsidieaanvragen van andere professionals uit de podiumkunsten. Zij vormen de adviescommissie voor de meerjarige subsidies. De namen van alle adviseurs en voorzitters voor de meerjarige festivalsubsidie 2025-2028 en de meerjarige productiesubsidie 2025-2028 zijn rechts te lezen op deze pagina.
Er zijn drie onafhankelijke commissies voor de meerjarige productiesubsidie, verdeeld over de volgende categorieën:
Elke adviescommissie bestaat uit een aantal adviseurs en een technisch voorzitter.
Er zijn vijf onafhankelijke commissies samengesteld voor de meerjarige festivalsubsidie, verdeeld over de volgende landsdelen:
De vijf adviescommissies hebben - naast de voorzitter - een vaste kern van twee commissieleden, aangevuld met drie of vier adviseurs uit het desbetreffende landsdeel. Voor het landsdeel Caribisch deel van het Koninkrijk is er geen adviescommissie, omdat er geen aanvragen meerjarige festivalsubsidie 2025-2028 zijn ontvangen.
Samenstelling commissies
We dragen er zorg voor dat in elke adviescommissie een zo breed mogelijke vertegenwoordiging van de sector aanwezig is. Het gaat daarbij niet alleen om kennis van de verschillende disciplines, maar ook om kennis van productie, programmering en publieksbereik. We vinden het belangrijk dat er veel verschillende stemmen, ervaringen en achtergronden deelnemen.
Bij alle adviseurs en voorzitters wordt vooraf gecontroleerd of er sprake is van (de schijn van) belangenverstrengeling. Als dat het geval is, is zitting nemen in een adviescommissie uitgesloten.
Van beoordelen naar besluiten
De adviescommissies beoordelen de meerjarige subsidieaanvragen en baseren zich daarbij op de criteria uit de meerjarige productiesubsidie 2025-2028 en de meerjarige festivalsubsidie 2025-2028. De voorzitter heeft als belangrijkste taak ervoor te zorgen dat beoordeling consistent gebeurt op basis van steekhoudende argumenten. De Raad van Bestuur van het Fonds Podiumkunsten neemt op grond van de adviezen van de commissie een besluit over de aanvragen.
Adviescommissies meerjarige productiesubsidie 2025-2028
Er zijn drie onafhankelijke commissies voor de meerjarige productiesubsidie, verdeeld over de volgende categorieën:
Categorie I
Categorie II
Categorie III
Elke adviescommissie bestaat uit een aantal adviseurs en een technisch voorzitter.
Adviescommissies meerjarige festivalsubsidie 2025-2028
Er zijn vijf onafhankelijke commissies samengesteld voor de meerjarige festivalsubsidie, verdeeld over de volgende landsdelen:
Noord (Groningen, Friesland en Drenthe)
Oost (Gelderland en Overijssel)
Midden (Utrecht en Flevoland)
West (Noord-Holland en Zuid-Holland)
Zuid (Zeeland, Noord-Brabant en Limburg)
De vijf adviescommissies hebben - naast de voorzitter - een vaste kern van twee commissieleden, aangevuld met drie of vier adviseurs uit het desbetreffende landsdeel. Voor het landsdeel Caribisch deel van het Koninkrijk is er geen adviescommissie, omdat er geen aanvragen meerjarige festivalsubsidie 2025-2028 zijn ontvangen.
Samenstelling commissies
We dragen er zorg voor dat in elke adviescommissie een zo breed mogelijke vertegenwoordiging van de sector aanwezig is. Het gaat daarbij niet alleen om kennis van de verschillende disciplines, maar ook om kennis van productie, programmering en publieksbereik. We vinden het belangrijk dat er veel verschillende stemmen, ervaringen en achtergronden deelnemen.
Bij alle adviseurs en voorzitters wordt vooraf gecontroleerd of er sprake is van (de schijn van) belangenverstrengeling. Als dat het geval is, is zitting nemen in een adviescommissie uitgesloten.
Van beoordelen naar besluiten
De adviescommissies beoordelen de meerjarige subsidieaanvragen en baseren zich daarbij op de criteria uit de meerjarige productiesubsidie 2025-2028 en de meerjarige festivalsubsidie 2025-2028. De voorzitter heeft als belangrijkste taak ervoor te zorgen dat beoordeling consistent gebeurt op basis van steekhoudende argumenten. De Raad van Bestuur van het Fonds Podiumkunsten neemt op grond van de adviezen van de commissie een besluit over de aanvragen.
commissies meerjarige productiesubsidie
Categorie I
Miryam van Lier (voorzitter)
(voorzitter)
Miryam van Lier is een creative development consultant en adviseur in de culturele sector. Ze is werkzaam in fictie, series, documentaire, hybride projecten en dansfilm. Daarnaast is ze lid van een commissie voor tv-reeksen en coacht ze onder andere bij het Concept Atelier en het Script Atelier van het Vlaams Audiovisueel Fonds, evenals commissielid voor film bij het AFK. Voorheen bekleedde ze de functie van hoofd fictie, jeugdprogramma’s en podiumkunsten bij het Mediafonds. Ze werkte ook als programmeur, redacteur, fondsmanager en adviseur in de documentaire sector, onder andere voor Vision du Reel, IFFR, IDFA, Documentary (MEDIA Programme), Mediafonds en Nederlands Filmfonds. Oprichter DOX, documentary film magazine. Miryam heeft een masterdiploma in Theaterwetenschap aan de Utrechtse Universiteit.
Armeno Alberts
Armeno Alberts studeerde piano en compositie aan het Conservatorium te Arnhem, gevolgd door een studie elektronische muziek aan het Instituut voor Sonologie in Utrecht en Les Ateliers UPIC in Parijs. Als componist richt hij zich voornamelijk op geluidskunst en elektroakoestische muziek. Hij is ook lid van het ensemble Gending, waar hij Gamelan speelt. Van 1991 tot 2015 was hij radioprogrammamedewerker bij de VPRO. Momenteel fungeert hij als stafmedewerker bij de Willem Twee Studios in Den Bosch en daarnaast bekleedt de positie van directeur bij activiteitencentrum De Helling in Arnhem. Hij won diverse prijzen, waaronder de eerste prijs van het Phonurgia Nova Compositie concours van France Culture.
Jördis Cordua
Jördis Cordua heeft een achtergrond als danser en choreograaf. In 2012 richtte ze de circustheater werkplaats Circunstruction op, dat met ingang van 2021 verbonden is aan Rotterdam Circusstad. Sinds 2018 is ze oprichter en artistiek leider van circusart.nl, een platform voor hedendaagse circusvoorstellingen waarmee zij jonge circusmakers en programmeurs met elkaar verbindt. Cordua heeft gestudeerd aan de Rotterdamse Dansacademie (Codarts) en ze maakte en speelde voorstellingen waarin verbeelding en dans centraal stonden.
Martine van Dijk
Martine van Dijk heeft een achtergrond in dans en is al geruime tijd actief in het (inter)nationale werkveld. Haar ervaring omvat verschillende functies, waaronder dansdocent, dansproducent, adviseur en zakelijk directeur. In de afgelopen vijf jaar heeft zij als zakelijk directeur haar zakelijke en inhoudelijke kennis ingezet voor de Nederlandse Dansdagen. Daarnaast was ze initiator en artistiek leider van DanceAble en heeft het initiatief genomen voor de Agenda Inclusieve Podiumkunsten.
Vanaf september 2023 is Martine werkzaam bij CultuurSchakel in Den Haag, waar zij de rol van hoofd cultuurbeoefening en MT-lid vervult. In 2022 heeft zij mede Stichting PodiumINC opgericht, met als doel de podiumkunsten inclusiever en toegankelijker te maken voor mensen met een beperking.
Vanaf september 2023 is Martine werkzaam bij CultuurSchakel in Den Haag, waar zij de rol van hoofd cultuurbeoefening en MT-lid vervult. In 2022 heeft zij mede Stichting PodiumINC opgericht, met als doel de podiumkunsten inclusiever en toegankelijker te maken voor mensen met een beperking.
Karima El Fillali
Karima heeft Vergelijkende Kunstwetenschappen gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze heeft diverse kunstevenementen georganiseerd en is momenteel werkzaam als zangeres/performer. Hierbij richt zij zich voornamelijk op klassiek Arabische zang, jazz en geïmproviseerde muziek. Karima geeft concerten, treedt op in multidisciplinaire voorstellingen en maakt werk voor films.
Anne Fay Kops
Anne-Fay Kops is artiest, zangeres en maker. Momenteel is ze werkzaam als solist, hiervoor was ze onderdeel en oprichter van Cookachoo. Daarnaast was Anne-Fay zes jaar onderdeel van ZO! Gospel Choir, heeft ze getoured met 155 en met Nicole Beutler. Ze is afgestudeerd als danser aan de Fontys Dansacademie.
Eric Nederkoorn
Sinds 2004 is Eric Nederkoorn werkzaam als redacteur op een cultuurredactie, waarbij zijn specialisatie ligt op het gebied van theater. Hij publiceert regelmatig over diverse culturele onderwerpen, waaronder dans, muziek, literatuur en beeldende kunst.
Arend Niks
Arend Niks werkt na zijn afstuderen aan het Rotterdams Conservatorium in 1986 als drummer, componist, bandleider en 'theaterveroorzaker'. Zijn werkveld strekt zich uit van jazz tot rock, theater en dans. Daarnaast werkt hij regelmatig als gastprogrammeur en is hij beleidsmatig betrokken geweest bij de BIM en diverse kunstinstellingen in Rotterdam.
Debbie Oskam
In 2018 behaalde Debbie Oskam jaar bachelor Literatuurwetenschap aan de VU. Daarna is zij zich gaan richten op theater. Zo volgde ze een schakeljaar Theaterwetenschap. In 2022 behaalde ik Debbie haar master International Dramaturgie aan de UvA. In haar studieperiode heeft ze een aantal stages gelopen, waarbij ze verschillende zijdes van het theaterveld heeft kunnen ervaren. Momenteel werkt ze als freelance dramaturg, met een specialisatie in teksttheater.
Jefta Tanate
Jefta studeerde af aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem en begon zijn carrière in de Nederlandse danswereld tijdens een stage bij Scapino Ballet Rotterdam. In 2017 werd Jefta genomineerd voor een Zwaan voor ‘meest indrukwekkende dansprestatie’ voor zijn rol in The Definition of Now van Jasper van Luijk. In 2022 ontving hij een nominatie voor een Jonge Zwaan voor zijn performance in Birds van Dalton Jansen en Anne Maike Mertens, door DOX en Theater Rotterdam. Hij is actief als vaste maker bij Theater aan de Rijn en is docent aan het ArtEZ.
Aisa Winter
Aisa Winter kreeg liefde voor het vak in 1999 bij Rotterdams Lef. In 2006 is ze afgestudeerd aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunst Academie (ATKA) als actrice. In 2016 heeft Winter haar Master Kunsteducatie behaald. Ze speelde in verschillende theatervoorstellingen, waaronder het Landingsgestel (Het Waterhuis), Prinsesje Arabella (Lange Mannen), Nina Simone (A) Live (Made in the Shade), De dood van een goed mens (Suburbia) en The Color Purple (Theater Alliantie).
Categorie II
Dorien van de Pas (voorzitter)
(voorzitter)
Na haar studie Film- en Opvoeringskunsten begon Dorien van de Pas haar carrière als programmeur bij Filmtheater ’t Hoogt in Utrecht. Daarna was ze betrokken bij de distributietak Meteor Film, het artlabel van Polygram Filmed Entertainment. Ze werkte achtereenvolgens bij het Stimuleringsfonds Culturele Omroepproducties (later Mediafonds) en het Nederlands Filmfonds.
Bij het Filmfonds was ze hoofd Speelfilm, Consulent Talentontwikkeling en stond ze aan de basis van een nieuwe afdeling: New Screen NL. Deze afdeling had als speerpunt talentontwikkeling en Innovatie. Ook was ze 12 jaar de Nederlandse gedelegeerde voor Eurimages, het Europese Coproductiefonds.
Sinds november 2021 is ze werkzaam als zelfstandig creatief consulent in de audiovisuele industrie en cultuursector onder de naam Dial M Creative Consultancy. Ze werkt als adviseur bij diverse nationale en internationale Filmfondsen en Cultuurfondsen. Daarnaast is ze actief als coach, mentor, voorzitter en moderator.
Bij het Filmfonds was ze hoofd Speelfilm, Consulent Talentontwikkeling en stond ze aan de basis van een nieuwe afdeling: New Screen NL. Deze afdeling had als speerpunt talentontwikkeling en Innovatie. Ook was ze 12 jaar de Nederlandse gedelegeerde voor Eurimages, het Europese Coproductiefonds.
Sinds november 2021 is ze werkzaam als zelfstandig creatief consulent in de audiovisuele industrie en cultuursector onder de naam Dial M Creative Consultancy. Ze werkt als adviseur bij diverse nationale en internationale Filmfondsen en Cultuurfondsen. Daarnaast is ze actief als coach, mentor, voorzitter en moderator.
Aike Dirkzwager
Aike Dirkzwager volgde de regieopleiding aan de Theaterschool in Amsterdam. Hij regisseerde onder andere bij het Nationale Toneel, het Noord Nederlands Toneel en Toneelgroep Maastricht. Daarna heeft hij als freelancer geregisseerd bij verschillende theatergroepen. Dirkzwager is 25 jaar vaste regisseur en medeauteur bij Toneelgroep het Volk geweest en sinds 2003 als regisseur aan BEER muziektheater verbonden. Naast regisseur is hij schrijver en bewerker van literatuur en is hij werkzaam als docent aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, Amsterdam en ArtEZ in Arnhem.
David Dramm
David Dramm geboren in Illinois, Verenigde Staten, is een componist, gitarist en zanger met een gevarieerd muzikaal oeuvre. Zijn composities bestrijken diverse genres, waaronder kamermuziek, orkestwerken en elektronische muziek. Dramm staat bekend om zijn eclectische mix van stijlen, waarbij hij invloeden uit rock, jazz en hedendaagse klassieke muziek integreert. Zijn muziek wordt wereldwijd uitgevoerd door gerenommeerde ensembles en musici.
Marieke Meischke
Marieke Meischke is sinds 25 jaar werkzaam in de muziekwereld. Ze werkt(e) als booking agent, festival-producer/manager/programmeur (oa voor So What's Next? en FlatFest), docent aan ArtEZ Conservatorium-Enschede, coach en mentor voor internationale talentontwikkelingsprojecten (Sound Out & NICA) en als freelance coach Lyrics/Spoken Word. Daarnaast bekleed(de) Meischke diverse jury- en bestuursfuncties.
Ines van der Scheer
Ines van der Scheer (1964) is werkzaam als consultant in de non-profit sector en als bestuurder/adviseur voor verschillende culturele fondsen; voor de gemeente Culemborg, de provincie Utrecht en de stad Amsterdam. Zij heeft een brede achtergrond in beeldende kunst, fotografie en (muziek)theater, en jarenlange ervaring als projectleider en programmeur. In 2009 heeft zij samen met Paul Koek en Paul Slangen een master muziektheater ontwikkeld in opdracht van het Koninklijk Conservatorium. Van 2009-2019 runt zij de master muziektheater die verder gaat onder de naam T.I.M.E. (This Is Music-theatre Education).
Hans Smit
Hans Smit schrijft over theater en kinderboeken voor Het Parool. Hij is bekend als presentator van diverse cultuur- en klassieke muziekprogramma’s op de Nederlandse radio. Ook is hij voorzitter van het bestuur van de Woutertje Pieterse Prijs voor kinder- en jeugdliteratuur. Smit presenteert ook regelmatig culturele manifestaties. Hij is inmiddels 25 jaar werkzaam in de journalistiek, voornamelijk radio. Ook was hij als presentator verbonden aan het NOS Jeugdjournaal en het Journaal. Hans Smit studeerde Frans, Perswetenschappen en Theaterwetenschappen in Amsterdam.
Meis Suker
Meis Suker is aan de TU/e opgeleid als ontwerper en heeft een scherpe focus op het sociaal-maatschappelijke domein. Al ruim 10 jaar zet ze zich in voor interdisciplinaire ontwikkelingen in de creatieve sector. Dit doet ze in de basis als functionalistisch ontwerper, maar in de praktijk ook als programmeur, moderator, D.I.Y. label eigenaar en performer. Als programmeur is Meis experimenteel en onderzoekend ingesteld, waardoor ze o.a. met festivals als Theaterfestival Boulevard, Le Guess Who? en Dutch Design Week verschillende vormen van makerschap podium heeft geboden.
Marjolein Vogels
Marjolein Vogels is danser, performer, choreograaf. Als oprichter en artistiek leider van WhyNot programmeert ze avonden vanuit dans en performance, bij onder andere het BIMHUIS, Julidans en de Tolhuistuin produceert ze performances met en bij partners als het Stedelijk Museum Amsterdam, het Amsterdamse Bostheater en Korzo. Marjolein werkte als freelance programmeur bij Theater Frascati en als adviseur en coördinator van residenties voor performancekunstenaars bij BAU Amsterdam. Ze geeft regelmatig les op dans- en kunstacademies zoals Artez, Fontys en de Academie voor Theater en Dans Amsterdam.
Francine van der Wiel
Francine van der Wiel studeerde Theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en specialiseerde zich aan de Universiteit Utrecht in de danswetenschap. Als medewerker van NRC Handelsblad schrijft zij recensies, interviews en achtergrondartikelen over dans. Daarvoor was zij als freelancer werkzaam voor Het Parool. Van der Wiel levert regelmatig bijdragen aan diverse (dans-)tijdschriften.
In het verleden maakte zij deel uit van diverse adviesorganen en jury’s, waaronder de Raad voor Cultuur het en Amsterdams Fonds voor de Kunst en de VSCD.
In het verleden maakte zij deel uit van diverse adviesorganen en jury’s, waaronder de Raad voor Cultuur het en Amsterdams Fonds voor de Kunst en de VSCD.
Aisa Winter
Aisa Winter kreeg liefde voor het vak in 1999 bij Rotterdams Lef. In 2006 is ze afgestudeerd aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunst Academie (ATKA) als actrice. In 2016 heeft Winter haar Master Kunsteducatie behaald. Ze speelde in verschillende theatervoorstellingen, waaronder het Landingsgestel (Het Waterhuis), Prinsesje Arabella (Lange Mannen), Nina Simone (A) Live (Made in the Shade), De dood van een goed mens (Suburbia) en The Color Purple (Theater Alliantie).
Categorie III
Maarten Doorman (voorzitter)
(voorzitter)
Maarten Doorman is schrijver en filosoof en is emeritus hoogleraar Cultuurgeschiedenis van Duitsland namens het DIA aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij doceerde cultuurfilosofie aan Universiteit Maastricht en is medewerker van NRC. Bekende boeken van zijn hand zijn: Art in Progress. A Philosophical Response to the End of the Avant-Garde (2003), De romantische orde (2004), Rousseau en ik. Over de erfzonde van de authenticiteit (2012), De navel van Daphne. Over engagement in de kunst (2016), Dichtbij en ver weg. Opstellen over kunst, filosofie en literatuur (2018) en Een jager in het woud. Frankrijk, Duitsland, Europa (2023). Doorman publiceerde daarnaast een aantal dichtbundels en schreef voor theater. Verder schreef hij over kunstkritiek, filosofie, de canon, kunst en tal van maatschappelijke kwesties.
Arnoud Breitbarth
Arnoud Breitbarth schrijft voornamelijk musicals. Daarnaast is hij als componist, tekstschrijver, librettist en/of dramaturg betrokken bij (muziek)theaterproducties van anderen en produceert hij muziek in opdracht. Arnoud studeerde cum-laude af aan Mountview Academy of Theatre Arts, waar hij een MA in het schrijven van musicals volgde. Sindsdien is hij betrokken bij producties in onder meer Engeland, de VS, Denemarken, Israël en Nederland. Zijn specifieke expertise ligt bij de ontwikkeling van kleinschalig repertoire.
Tim Hammer
Tim Hammer is acteur, muzikant en poppenspeler bij diverse nationale en internationale gezelschappen. Daarnaast maakt hij zijn eigen werk als componist, theatermaker en schrijver. Na zijn opleiding muziektheater aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten, studeerde Hammer traditioneel Bunraku poppenspel in Japan en stemexpressie bij het Roy Hart Theater in Frankrijk. Hammer werkte als maker en performer onder andere bij Feikes Huis, Vis à Vis, Ulrike Quade Company, Kasko, Theater Babel en Gouden Haas.
Lenneke Mietes
Lenneke Mietes is een interdisciplinaire en domeinoverstijgende docent en maker op het gebied van performance art. Breed geschoold (Codarts Rotterdam, CSSD Londen, LinC A Universiteit Utrecht, LIS, London Interdisciplinary School) en eindeloos nieuwsgierig naar de impact van artistieke projecten op (inter)nationaal, regionaal en lokaal niveau. Durf en een heldere visie (artistiek en maatschappelijk) zijn belangrijke pijlers waarlangs Lenneke performance beziet en ervaart. "Waarom doen we wat we doen?" is daarbij de immer centrale en toetsende vraag.
Karin Post
Karin Post is vanuit haar achtergrond als danser en choreograaf werkzaam als curator van multidisciplinaire tentoonstellingen. Als curator contextprogrammering en moderator ontwikkelt ze momenteel projecten met een actuele thematiek in de kunsten. Post begeleidt kunstenaars bij hun multidisciplinaire werkpraktijk en initieert opdrachten waarbij kunstenaars, in ruimtes-in-transformatie, een gezamenlijke beeld- en danstaal onderzoeken. Ze was adviseur voor het Amsterdams Fonds voor de Kunst en maakt deel uit van de adviescommissie professionele kunsten Provincie Brabant.
Ulrika Kinn Svensson
Ulrika Kinn Svensson verhuisde in 1999 vanuit Zweden naar Nederland om dans te studeren aan de Fontys Dance Academy in Tilburg. In 2010 creëerde ze het duet 'Sometimes it's There' met de Belgische choreograaf Koen De Preter, dat werd geselecteerd voor Europese en Nederlandse tours. Ulrika danste in bekroonde producties van Sidi Larbi Cherkaoui en Damien Jalet/Les Ballets C de la B, waaronder 'Foi', 'Myth', 'Babel(words)', en 'Babel 7.16'. Ze verscheen ook in de film 'Anna Karenina' (2012) met choreografie door Sidi Larbi Cherkaoui. Ulrika is momenteel de artistiek leider bij Dance Arts in Context/Fontys Academy of the Arts in Tilburg, waar ze ook deel uitmaakt van het IDEAS-team voor Inclusie, Diversiteit, Gelijkheid, Toegankelijkheid en Sociale Veiligheid.
Marlon Titre
Marlon Titre is directeur-bestuurder van Filmhuis Den Haag. Daarnaast is hij lid van de Nederlandse Unesco Commissie, voorzitter van het Genootschap Nederland-Aruba, lid van de Raad van Toezicht van de Stichting Omroep Muziek en bestuurslid van de Dutch Don’t Dance Division. Eerder was hij Hoofd Klassiek aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag, hoofdvakdocent gitaar en Studieleider van de Master of Music aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg en bestuurslid van de Stichting New European Ensemble.
Marlon studeerde gitaar en compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daarna aan de Robert Schumann Hochschule in Düsseldorf en promoveerde aan de Universiteit Leiden. Hij won prijzen op meer dan twintig internationale concoursen in zes landen, waaronder de eerste prijs op het Michele Pittaluga International Guitar Competition in Italië.
Marlon studeerde gitaar en compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daarna aan de Robert Schumann Hochschule in Düsseldorf en promoveerde aan de Universiteit Leiden. Hij won prijzen op meer dan twintig internationale concoursen in zes landen, waaronder de eerste prijs op het Michele Pittaluga International Guitar Competition in Italië.
Timen Jan Veenstra
Timen Jan Veenstra (1984) studeerde in 2009 af als toneelschrijver aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. In zijn teksten neemt hij maatschappelijke thematiek als uitgangspunt, vaak met een documentair karakter, voor kleine en grote zaal en alles daartussenin. Daarnaast was hij artistiek leider van De Tekstsmederij, een talentontwikkelingsplatform voor opkomende schrijvers. Voor zijn verdiensten ontving hij de Vereniging van Letterkundigen-Penning en de Boyer Trofee. In aanvulling op zijn werk als schrijver is hij ook strategisch (beleids)adviseur en projectleider.
commissies meerjarige festivalsubsidie
Noord
Cecile de Vos (voorzitter)
(voorzitter)
Cécile de Vos werkt in het onderwijs als juriste en bestuurder. Met liefde voor de kunst heeft zij 10 jaar bij de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) gewerkt en een goed begrip opgedaan van de contexten waarin makers zich bevinden.
Evelyn Andoh
Evelyn Andoh is geboren in Accra, Ghana. In 2013 behaalde zij haar Bachelor of Design aan de Minerva Academie voor Popcultuur. Sindsdien heeft ze zich ingezet voor diverse projecten bij organisaties zoals Ubuntu Theater Organisation, Neushoorn Leeuwarden, Kunstinitiatief VHDG, Friesland Pop en Popfabryk. Momenteel is Evelyn onder andere actief als projectleider voor het Herdenkingsjaar Slavernijverleden Friesland en stimuleert ze de Friese hiphopscene als aanjager. Daarnaast geeft ze workshops aan middelbare scholieren en begeleidt ze jonge makers in hun artistieke ontwikkeling.
Yvonne van den Berg
Yvonne studeerde fluit en piano aan het conservatorium in Groningen en Kunst Cultuur en Media aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze was actief als fluitiste in diverse ensembles en gaf les aan de conservatoria van Enschede, Groningen en de Muziek Pedagogische Academie in Leeuwarden. In de laatste twintig jaar was zij programmeur klassieke muziek in De Oosterpoort Groningen, waar ze onder meer het Blazers festival OnWings creëerde.
Joran de Boer
Joran de Boer werkt als creatief producent en zakelijk leider in de podiumkunsten, voornamelijk in Noord-Nederland. Sinds 2022 is ze zakelijk directeur bij locatietheatergezelschap Peergroup.
Li Sang Ong
Li Sang Ong is de afgelopen 18 jaar actief geweest in de culturele sector als talentontwikkelaar, matchmaker, adviseur en organisator. Bij het Conservatorium van Amsterdam stond zij aan de wieg van vele muzikale carrières en bij Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) was ze verantwoordelijk voor subsidies van Muziek en Muziektheater. Momenteel vervult ze de functie van Hoofd Ontwikkeling bij Ruimtetijd. Ook is Li Sang actief als Lid van de Raad van Toezicht van Stichting Popwaarts (Popronde) met een portefeuille Financiën.
Floor Oostra
Floor Oostra is ruim vijftien jaar werkzaam in de beeldende- en podiumkunsten als projectleider, marketing & communicatie specialist en cultureel producer. Ze is verantwoordelijk voor de publiekscampagnes en events van het Drents Museum in Assen. Tussen 2008 en 2020 was ze regiocoördinator bij de landelijke talentontwikkelingsorganisatie Kunstbende in Drenthe en Groningen. Ze werkte voor verschillende musea in het noorden, zoals het Groninger Museum. Bij het Herinneringscentrum Kamp Westerbork en SPOT Groningen was ze betrokken bij de organisatie van grote evenementen zoals herdenkingen, jongerentheaterproducties, popconcerten en festivals. Als freelancer werkte ze onder meer voor Eurosonic Noorderslag.
Oost
Cecile de Vos (voorzitter)
(voorzitter)
Cécile de Vos werkt in het onderwijs als juriste en bestuurder. Met liefde voor de kunst heeft zij 10 jaar bij de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) gewerkt en een goed begrip opgedaan van de contexten waarin makers zich bevinden.
Joran de Boer
Joran de Boer werkt als creatief producent en zakelijk leider in de podiumkunsten, voornamelijk in Noord-Nederland. Sinds 2022 is ze zakelijk directeur bij locatietheatergezelschap Peergroup.
Li Sang Ong
Li Sang Ong is de afgelopen 18 jaar actief geweest in de culturele sector als talentontwikkelaar, matchmaker, adviseur en organisator. Bij het Conservatorium van Amsterdam stond zij aan de wieg van vele muzikale carrières en bij Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) was ze verantwoordelijk voor subsidies van Muziek en Muziektheater. Momenteel vervult ze de functie van Hoofd Ontwikkeling bij Ruimtetijd. Ook is Li Sang actief als Lid van de Raad van Toezicht van Stichting Popwaarts (Popronde) met een portefeuille Financiën.
Sanne Oostenga
Sanne Oostenga is sinds haar afstuderen in 2014 werkzaam als marketeer, fondsenwerver, projectleider en programmamaker, hoofdzakelijk in de podiumkunsten. Zij werkte o.a. bij de Stadsschouwburg Amsterdam, Zwolse theaters en SPRING Performing Arts Festival. Op dit moment is Sanne als freelancer werkzaam bij Theatergroep de Jonge Honden, YoungGangsters en Theater Sonnevanck. Ook is zij als programmamaker betrokken bij De Generator, een talentontwikkelingstraject voor zakelijk leiders en creatief productenten in Gelderland en Overijssel.
Mano Scherpbier
Mano Scherpbier is sinds jonge leeftijd actief in culturele sector en is momenteel werkzaam als Manager Talent Support bij poppodium Hedon in Zwolle. Als lid van het Management Team werkt hij aan het beleid van Hedon, met een specifieke focus op cultuureducatie, participatie en talentontwikkeling.
Eerder vervulde hij de rollen van directeur van poppodium Burgerweeshuis in Deventer en producent bij productiehuis Oost-Nederland. Daarnaast is hij voorzitter bij Stichting Street Art Streets in Deventer, waar hij heeft bijgedragen aan de realisatie van meer dan 25 muurschilderingen in de regio.
Eerder vervulde hij de rollen van directeur van poppodium Burgerweeshuis in Deventer en producent bij productiehuis Oost-Nederland. Daarnaast is hij voorzitter bij Stichting Street Art Streets in Deventer, waar hij heeft bijgedragen aan de realisatie van meer dan 25 muurschilderingen in de regio.
Annemarie Wenzel
Annemarie Wenzel, woonachtig in Enschede, is dramaturg en zenleraar. Momenteel vervult ze de rol van hoofd interne organisatie & projectbureau bij Concordia Film | Theater | Beeldende Kunst. Als dramaturg werkt ze met verschillende gezelschappen en instellingen, waaronder Eigen Werk Theaterteam, Het Nut, Theater Sonnevanck, Dennis van Tilburg, Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede en de Toneelmakerij. Daarnaast was ze jurylid van de Willem Wilminkprijs voor het beste kinderlied en van de Krekels voor de VSCD Jeugdtheaterprijzen.
Midden
Cecile de Vos (voorzitter)
(voorzitter)
Cécile de Vos werkt in het onderwijs als juriste en bestuurder. Met liefde voor de kunst heeft zij 10 jaar bij de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) gewerkt en een goed begrip opgedaan van de contexten waarin makers zich bevinden.
Joran de Boer
Joran de Boer werkt als creatief producent en zakelijk leider in de podiumkunsten, voornamelijk in Noord-Nederland. Sinds 2022 is ze zakelijk directeur bij locatietheatergezelschap Peergroup.
Lieven Cooiman
Lieven Cooiman is afgestudeerd aan het Conservatorium Rotterdam en heeft een diverse carrière in de culturele sector. Hij werkte als (freelance) producent voor De Doelen, de Nationale Koren, het Festival Oude Muziek en Holland Baroque. Hij was zakelijk leider bij Wishful Singing. Daarna werkte hij als impresario/boeker voor Kik Productions en later als hoofd programmering van Theater Flint in Amersfoort. Momenteel vervult Lieven de rol van manager Podia voor Kunsten Huis Idea. Naast zijn werk in de culturele sector heeft Lieven een onderneming in live uitvaartmuziek op maat.
Loubna El Boujoufi
Li Sang Ong
Li Sang Ong is de afgelopen 18 jaar actief geweest in de culturele sector als talentontwikkelaar, matchmaker, adviseur en organisator. Bij het Conservatorium van Amsterdam stond zij aan de wieg van vele muzikale carrières en bij Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) was ze verantwoordelijk voor subsidies van Muziek en Muziektheater. Momenteel vervult ze de functie van Hoofd Ontwikkeling bij Ruimtetijd. Ook is Li Sang actief als Lid van de Raad van Toezicht van Stichting Popwaarts (Popronde) met een portefeuille Financiën.
Ronald Venrooy
Ronald Venrooy is meer dan 15 jaar directeur van Corrosia Theater, Expo en Film in Almere en sinds onlangs gastprogrammeur voor De Kunstlinie. Daarvoor werkte hij als programmeur theater en dans voor Theater Kikker in Utrecht en was hij als dramaturg werkzaam voor Toneelgroep Wür.
West
Cecile de Vos (voorzitter)
(voorzitter)
Cécile de Vos werkt in het onderwijs als juriste en bestuurder. Met liefde voor de kunst heeft zij 10 jaar bij de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) gewerkt en een goed begrip opgedaan van de contexten waarin makers zich bevinden.
Winston Ricardo Arnon
Winston Ricardo Arnon is op freelance-basis actief als choreograaf, danser, dansleraar en adviseur. Sinds 2021 is hij als dans-jurylid verbonden aan de Federal Office of Culture - Federal Dance Jury, Swiss Dance Awards.
Met Het Geluid Maastricht, Studio52nd en Sally Dansgezelschap Maastricht werkt hij samen met acteurs en dansers aan de creatie van jongerenvoorstellingen. Na zijn dansopleiding aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten heeft hij in vaste aanstellingen gewerkt voor onder andere Dansgezelschap Conny Janssen Danst en Stadttheater Bern/Bern Ballet.
Met Het Geluid Maastricht, Studio52nd en Sally Dansgezelschap Maastricht werkt hij samen met acteurs en dansers aan de creatie van jongerenvoorstellingen. Na zijn dansopleiding aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten heeft hij in vaste aanstellingen gewerkt voor onder andere Dansgezelschap Conny Janssen Danst en Stadttheater Bern/Bern Ballet.
Ofra Beenen
Ofra Beenen is een programmamaker, labeleigenaar, docent aan de Willem de Kooning Academie en DJ. Ze is medeoprichter van Operator, een Rotterdams online radiostation en cultureel platform. Haar achtergrond ligt in Kunst & Economie, wat haar heeft geleid naar een loopbaan in programmamaken. Daarnaast deelt ze haar expertise met verschillende festivals en evenementen.
Joran de Boer
Joran de Boer werkt als creatief producent en zakelijk leider in de podiumkunsten, voornamelijk in Noord-Nederland. Sinds 2022 is ze zakelijk directeur bij locatietheatergezelschap Peergroup.
Moos van den Broek
Moos van den Broek is programmeur, dramaturg en publicist en werkte onder meer voor Frascati en Huis en Festival aan de Werf. Ze initieerde diverse projecten en festivals zoals Something Raw, Breakin´ Walls en Cover. Van den Broek werkt als dramaturg (artistieke leiding) bij productiehuis Het Lab Utrecht. Ze is redactielid van het vakblad TM en publiceert daar ook in.
Li Sang Ong
Li Sang Ong is de afgelopen 18 jaar actief geweest in de culturele sector als talentontwikkelaar, matchmaker, adviseur en organisator. Bij het Conservatorium van Amsterdam stond zij aan de wieg van vele muzikale carrières en bij Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) was ze verantwoordelijk voor subsidies van Muziek en Muziektheater. Momenteel vervult ze de functie van Hoofd Ontwikkeling bij Ruimtetijd. Ook is Li Sang actief als Lid van de Raad van Toezicht van Stichting Popwaarts (Popronde) met een portefeuille Financiën.
Laura Roling
Laura Roling studeerde Klassieke Talen en Engels aan de Universiteit van Amsterdam. Na haar afstuderen schreef ze voor verschillende media over opera, muziek en theater. Ook werkte ze voor verscheidene theaters en groepen, waaronder Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond en choreograaf Jelena Kostić. Sinds 2020 werkt ze als dramaturg bij De Nationale Opera, waar ze werkte met o.m. Steef de Jong, Kirill Serebrennikov en Barrie Kosky.
Zuid
Cecile de Vos (voorzitter)
(voorzitter)
Cécile de Vos werkt in het onderwijs als juriste en bestuurder. Met liefde voor de kunst heeft zij 10 jaar bij de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) gewerkt en een goed begrip opgedaan van de contexten waarin makers zich bevinden.
Joran de Boer
Joran de Boer werkt als creatief producent en zakelijk leider in de podiumkunsten, voornamelijk in Noord-Nederland. Sinds 2022 is ze zakelijk directeur bij locatietheatergezelschap Peergroup.
Bram Jacobs
Bram Jacobs is een programmeur en programmamaker. Hij heeft een achtergrond in zowel jazz en popmuziek als theater. Onlangs was hij werkzaam als hoofdprogrammeur bij Parktheater Eindhoven, waar hij onder meer programmaconcepten en producties ontwikkelde op het snijvlak van kunst, maatschappij en wetenschap. Bram is tevens lid van de Nederlandse Toneeljury.
Jess Oberlin
Jess Oberlin is een cultureel ondernemer die bekend staat als een voortrekker op het gebied van inclusieve platforms die diversiteit en samenwerking in muziek, kunst en andere sectoren bevorderen. Sinds 2018 heeft Jess als oprichter van PLASMA zich ingezet om mensen samen te brengen en de nadruk te leggen op het vieren van hun unieke talenten en creativiteit.
Li Sang Ong
Li Sang Ong is de afgelopen 18 jaar actief geweest in de culturele sector als talentontwikkelaar, matchmaker, adviseur en organisator. Bij het Conservatorium van Amsterdam stond zij aan de wieg van vele muzikale carrières en bij Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) was ze verantwoordelijk voor subsidies van Muziek en Muziektheater. Momenteel vervult ze de functie van Hoofd Ontwikkeling bij Ruimtetijd. Ook is Li Sang actief als Lid van de Raad van Toezicht van Stichting Popwaarts (Popronde) met een portefeuille Financiën.
Pieter Ventevogel
Pieter Ventevogel begon zijn loopbaan in de culturele sector als locatiemanager bij het Zeeland Nazomerfestival en Festival Cinekid. Vervolgens bekleedde hij de functie van Hoofd Productie bij Theaterproductiehuis Zeelandia. Later was hij werkzaam als projectleider van het Bevrijdingsfestival Zeeland en het straattheaterfestival Festival Onderstroom. Uiteindelijk werd hij directeur bij de stichting voor Kunst en Cultuur Vlissingen/Cultuurwerf.
Ventevogel heeft ook diverse andere culturele evenementen geproduceerd, waaronder Vlissingen Zingt, Wonderstad en de Zeeland Jazz, waarbij hij fungeerde als uitvoerend producent en/of eventcoördinator.
Ventevogel heeft ook diverse andere culturele evenementen geproduceerd, waaronder Vlissingen Zingt, Wonderstad en de Zeeland Jazz, waarbij hij fungeerde als uitvoerend producent en/of eventcoördinator.