Evaluatie programmeringsregeling

17 december 2013
De programmeringsregeling van het Fonds Podiumkunsten, waarvan door honderden podia en festivals door het land gebruik wordt gemaakt, is het afgelopen half jaar geëvalueerd door Kwink Groep. De evaluatie is nu afgerond en in zijn geheel beschikbaar.
Uit de evaluatie blijkt dat podia en festivals de regeling in de eerste plaats gebruiken om hoogwaardig en gevarieerd aanbod te programmeren. Daarmee draagt de regeling – conform de doelstellingen van het Fonds – bij aan de kwaliteit en de diversiteit van het aanbod op de podia en festivals in ons land. Hoewel de subsidiebedragen bescheiden zijn, blijken die voor kleine podia veelal onmisbaar te zijn in de programmering, en voor grotere podia als keurmerk te kunnen fungeren. Ook blijkt uit de evaluatie dat de regeling een functie heeft in het creëren van speelmogelijkheden voor jong talent.

Het rapport laat ook zien dat er zaken zijn die kunnen worden verbeterd. Met name de wijze waarop de hoogte van de subsidie wordt vastgesteld is voor aanvragers soms onduidelijk. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat er aanzienlijke verschillen in opvatting zijn tussen instellingen in de randstad en daarbuiten over de wijze waarop het Fonds het meest effectief kan bijdragen aan de ruimte voor kwaliteitsaanbod op de Nederlandse podia.

Voor het Fonds levert de evaluatie belangrijke aanknopingspunten om ervoor te zorgen dat de regeling ook in de toekomst goed blijft aansluiten op de praktijk. De maatschappelijke context waarin podia functioneren verandert snel. Nieuwe verdienmodellen doen hun intrede, het gedrag van publiek en de positie van gemeentelijke en nationale financiers verschuift. Blijft het dan effectief om met de programmeringsregeling zo breed mogelijk te investeren in kwaliteit, geografische spreiding en diversiteit van programmering, of zouden er andere accenten moeten worden gelegd?

Uit het rapport komt verder naar voren dat de ontwikkelingen in de popmuziek reden voor zorg zijn. Als gevolg van teruglopende inkomsten komt de doorstroom van beginnende Nederlandse bands vanuit het circuit van café’s en buurtlocaties naar grotere zalen onder druk te staan. De subsidiemogelijkheden die het Fonds biedt worden positief gewaardeerd door de gebruikers, maar kunnen de wegvallende mogelijkheden op lokaal niveau niet compenseren. Poppodia pleiten er in de evaluatie daarom voor om de samenwerking tussen grotere en kleinere poppodia en –festivals te stimuleren.

Het Fonds gaat in de eerste helft van 2014 aan het werk met de aanbevelingen en vragen uit de evaluatie, om voor 2015 eventuele aanpassingen te kunnen doorvoeren.
Beeld: © Ralph Winedt & Luan Buleshkaj - Distanshá
Beeld: © Ralph Winedt & Luan Buleshkaj - Distanshá
Foto: Sarah Wijzenbeek
Foto: Sarah Wijzenbeek
Foto: © guruXOOX via Getty Images
Foto: © guruXOOX via Getty Images
Foto: © Anne Reitsma
Foto: © Anne Reitsma
Foto: Ka Yan Tang
Foto: Ka Yan Tang