Vijf trajecten geselecteerd voor Fast Forward
17 juni 2024
Choreografe Wubkje Kuindersma, circusartiest en podiumkunstenaar Benjamin Kuitenbrouwer (Monki), artistiek leiders Guy Corneille en Josephine van Rheenen (De Dansers), producer Raynor de Groot (Coloray) en actrice Dionne Verwey zijn geselecteerd voor het Fast Forward-programma. Met steun van het Fonds Podiumkunsten werken de makers aan het versterken van hun internationale positionering, ieder op hun eigen manier.
Wubkje Kuindersma
Het Fast Forward-programma biedt Wubkje Kuindersma de kans om zich verder te ontwikkelen als choreograaf en haar internationale netwerk uit te breiden. Ze richt zich op een verdieping in artistiek leiderschap en wil ontdekken wat het runnen van een dansgezelschap in de huidige tijd inhoudt.
Daarnaast onderzoekt ze hoe je als choreograaf en artistiek leider maximaal resultaat kunt halen en tegelijkertijd het welzijn van jezelf en anderen respecteert. Vanwege de parallellen tussen dans en topsport zal ze studies over leiderschap volgen aan het Johan Cruyff Institute in Barcelona en aan de University of Cambridge. Tegelijkertijd verkent ze in haar werk als choreograaf de uitdrukking van emotionaliteit in abstracte dans, onder andere bij Compania Nacional de Danza in Madrid.
"Ik ben benieuwd naar duurzaam leiderschap en nieuwe manieren van programmeren. Ik kijk ernaar uit om inspirerende leiders in de danswereld te volgen. In internationale context zal ik artistiek directeur David McAllister bij het West Australian Ballet volgen, Francesca Harper bij Alvin Ailey Dance en Wendy Whelan bij het New York City Ballet. Dichter bij huis zal ik het Norwegian National Ballet onder leiding van Ingrid Lorentzen volgen. Ik verheug me enorm op dit traject.’’ – Wubkje Kuindersma
Daarnaast onderzoekt ze hoe je als choreograaf en artistiek leider maximaal resultaat kunt halen en tegelijkertijd het welzijn van jezelf en anderen respecteert. Vanwege de parallellen tussen dans en topsport zal ze studies over leiderschap volgen aan het Johan Cruyff Institute in Barcelona en aan de University of Cambridge. Tegelijkertijd verkent ze in haar werk als choreograaf de uitdrukking van emotionaliteit in abstracte dans, onder andere bij Compania Nacional de Danza in Madrid.
"Ik ben benieuwd naar duurzaam leiderschap en nieuwe manieren van programmeren. Ik kijk ernaar uit om inspirerende leiders in de danswereld te volgen. In internationale context zal ik artistiek directeur David McAllister bij het West Australian Ballet volgen, Francesca Harper bij Alvin Ailey Dance en Wendy Whelan bij het New York City Ballet. Dichter bij huis zal ik het Norwegian National Ballet onder leiding van Ingrid Lorentzen volgen. Ik verheug me enorm op dit traject.’’ – Wubkje Kuindersma
Benjamin Kuitenbrouwer (Monki)
Voor Benjamin Kuitenbrouwer is het Fast Forward-traject de aanleiding terug te kijken op de eerste tien jaar van zijn kunstenaarschap en na te denken over waar hij over tien jaar wil zijn.
Waar hij door de jaren heen zich met name richtte op het experimenteren met taal, wil hij nu de fysieke kant van circus meer uitdiepen. Hoe krijgt de inhoud van woorden uitdrukking in acrobatisch materiaal? In zijn traject gaat hij op zoek naar een dieper begrip van zijn specifieke circusvorm en onderzoekt hij ook nieuwe vormen met buitenlandse partners.
In Montreal gaat hij terug naar zijn basis en werkt hij samen met het gezelschap 7 Fingers, dat hem ooit inspireerde met circus te beginnen. In Frankrijk werkt hij samen met Matthieu Gary van Compagnie La Volte. En tot slot geeft hij in zijn traject met een coach zijn positie als artistiek leider verder vorm.
“Ik wil gulle voorstellingen maken, die mensen raken. Ik wil werk maken dat mensen hoop geeft en optimisme brengt en dat het toegankelijk is voor veel mensen. Ik geloof dat circus een enorme kracht heeft. Omdat ik me graag met anderen omring binnen mijn projecten, vind ik het soms moeilijk om mijn eigen intuïtie te blijven volgen. In dit traject wil ik hieraan werken, onder andere omdat ik een mooie parallel zie tussen deze kwetsbare zoektocht naar intuïtie en het opnieuw verbinden met mijn fysieke ambacht in het circus. Het circuswerk is namelijk inherent kwetsbaar vanwege het fysieke aspect en de mogelijkheid om te falen op het podium. ” – Benjamin Kuitenbrouwer (Monki)
Waar hij door de jaren heen zich met name richtte op het experimenteren met taal, wil hij nu de fysieke kant van circus meer uitdiepen. Hoe krijgt de inhoud van woorden uitdrukking in acrobatisch materiaal? In zijn traject gaat hij op zoek naar een dieper begrip van zijn specifieke circusvorm en onderzoekt hij ook nieuwe vormen met buitenlandse partners.
In Montreal gaat hij terug naar zijn basis en werkt hij samen met het gezelschap 7 Fingers, dat hem ooit inspireerde met circus te beginnen. In Frankrijk werkt hij samen met Matthieu Gary van Compagnie La Volte. En tot slot geeft hij in zijn traject met een coach zijn positie als artistiek leider verder vorm.
“Ik wil gulle voorstellingen maken, die mensen raken. Ik wil werk maken dat mensen hoop geeft en optimisme brengt en dat het toegankelijk is voor veel mensen. Ik geloof dat circus een enorme kracht heeft. Omdat ik me graag met anderen omring binnen mijn projecten, vind ik het soms moeilijk om mijn eigen intuïtie te blijven volgen. In dit traject wil ik hieraan werken, onder andere omdat ik een mooie parallel zie tussen deze kwetsbare zoektocht naar intuïtie en het opnieuw verbinden met mijn fysieke ambacht in het circus. Het circuswerk is namelijk inherent kwetsbaar vanwege het fysieke aspect en de mogelijkheid om te falen op het podium. ” – Benjamin Kuitenbrouwer (Monki)
Guy Corneille en Josephine van Rheenen (De Dansers)
Voor hun Fast Forward-traject werken artistiek leiders Guy Corneille en Josephine van Rheenen van De Dansers samen met de internationale makers Jan Martens en Femke Gyselinck van het Antwerpse dansgezelschap GRIP en de Oostenrijkse choreograaf Simon Mayer. Net als Guy en Josephine, stellen zij dans en muziek centraal in hun werk, op een manier die niet in Nederland te vinden is. Met het Brusselse jeugdpodiumkunstenhuis BRONKS onderzoeken ze wat de nieuwe inzichten kunnen betekenen in het kader van werk maken voor jong publiek.
“Met elk van de drie dansmakers, die ieder een uitgesproken eigen werkpraktijk hebben, voelen we een krachtig verwantschap op het gebied van menselijke expressiviteit en nauwe vervlechting met muziek. Juist die combinatie van verwantschap en verschil maakt dat we hun werkpraktijk beter willen leren kennen. Met dit Fast Forward-traject kunnen we onze artistieke signatuur van het dansconcert verder ontwikkelen; daarnaast dragen de samenwerkingen bij aan onze ambities voor de versterking van ons internationale netwerk.” – Guy Corneille en Josephine van Rheenen
“Met elk van de drie dansmakers, die ieder een uitgesproken eigen werkpraktijk hebben, voelen we een krachtig verwantschap op het gebied van menselijke expressiviteit en nauwe vervlechting met muziek. Juist die combinatie van verwantschap en verschil maakt dat we hun werkpraktijk beter willen leren kennen. Met dit Fast Forward-traject kunnen we onze artistieke signatuur van het dansconcert verder ontwikkelen; daarnaast dragen de samenwerkingen bij aan onze ambities voor de versterking van ons internationale netwerk.” – Guy Corneille en Josephine van Rheenen
Raynor de Groot (Coloray)
Coloray is van huis uit songwriter. De afgelopen jaren heeft hij twee albums uitgebracht die gaan over de relatie die we hebben met technologie en de digitale wereld. De combinatie van akoestische en elektronische muziek laat zich goed vertalen naar een live audiovisuele show. Het is met name dit gebied dat hij in zijn Fast Forward-traject gaat uitdiepen.
Hoe kun je muziek en beeld elkaar optimaal laten versterken? Raynor werkt in residenties de Funkhouse Studio's in Duitsland en The Royal Studio in Portugal. Daarnaast krijgt hij een aantal coaching sessies van Martyn, producer die zijn muziek onder andere uitgebracht heeft op Brainfeeder en Hyperdub.
"Ik heb enorm veel zin om aan de slag te gaan in het traject van Fast Forward. Met de ondersteuning van het Fonds Podiumkunsten heb ik de mogelijkheid dieper in mijn praktijk te duiken en de kruising tussen songwriting, elektronische muziek en technologie verder te ontdekken. Het doel is een nieuwe performancevorm te vinden waarin alle elementen naadloos op elkaar aansluiten en elektronische muziek in live sfeer niet onder doet ten opzichte van akoestische muziek - ik wil de computer tot leven laten komen." – Raynor de Groot
Hoe kun je muziek en beeld elkaar optimaal laten versterken? Raynor werkt in residenties de Funkhouse Studio's in Duitsland en The Royal Studio in Portugal. Daarnaast krijgt hij een aantal coaching sessies van Martyn, producer die zijn muziek onder andere uitgebracht heeft op Brainfeeder en Hyperdub.
"Ik heb enorm veel zin om aan de slag te gaan in het traject van Fast Forward. Met de ondersteuning van het Fonds Podiumkunsten heb ik de mogelijkheid dieper in mijn praktijk te duiken en de kruising tussen songwriting, elektronische muziek en technologie verder te ontdekken. Het doel is een nieuwe performancevorm te vinden waarin alle elementen naadloos op elkaar aansluiten en elektronische muziek in live sfeer niet onder doet ten opzichte van akoestische muziek - ik wil de computer tot leven laten komen." – Raynor de Groot
Dionne Verwey
De wortels van Dionnes kunstenaarschap liggen in het theater, maar in haar huidige praktijk werkt ze op veel verschillende terreinen. In het Fast Forward-programma loopt ze mee met twee interdisciplinaire kunstenaars, Njoki Ngumi van The Nest Collective en filmmaker Cecile Emeke. Met hen onderzoekt ze hoe ze haar eigen signatuur kan versterken in co-creatie. Daarbij is remediation een belangrijk begrip: het omzetten van een verhaal naar een nieuw medium.
"Het Fast Forward-programma geeft mij de mogelijkheid om mijn hybride vorm van kunstenaarschap meer richting te geven en helder te formuleren. The Nest Collective in Nairobi is een mooi voorbeeld waar het multidisciplinaire, representatie en een grote dosis sociale impact een vanzelfsprekendheid is. Ik herken mezelf daarin als maker. Met Zwarte Melk als casestudie zal ik remediation inzetten om het verhaal verder ontwikkelen en versterken en daar heb ik ontzettend veel zin in". – Dionne Verwey.
"Het Fast Forward-programma geeft mij de mogelijkheid om mijn hybride vorm van kunstenaarschap meer richting te geven en helder te formuleren. The Nest Collective in Nairobi is een mooi voorbeeld waar het multidisciplinaire, representatie en een grote dosis sociale impact een vanzelfsprekendheid is. Ik herken mezelf daarin als maker. Met Zwarte Melk als casestudie zal ik remediation inzetten om het verhaal verder ontwikkelen en versterken en daar heb ik ontzettend veel zin in". – Dionne Verwey.
Over Fast Forward
Het Fast Forward-programma helpt mid-career-makers om hun artistieke werkpraktijk in een internationale context te verdiepen. Door samen te werken met toonaangevende producenten in het buitenland krijgen geselecteerde podiumkunstenaars de mogelijkheid om zich te ontwikkelen en hun internationale netwerk verder te verbreden.
Meer weten over Fast Forward? Kijk dan hier.
Meer weten over Fast Forward? Kijk dan hier.
Nieuws 12 december 2024
Fonds Podiumkunsten gesloten van 25 december 2024 tot en met 1 januari 2025
1
Nieuws 11 december 2024
Terugblik: netwerkbijeenkomst met makers in het Caribisch deel van het Koninkrijk
Nieuws 13 november 2024
Aanmelden: online spreekuur Caribisch deel van het Koninkrijk
Nieuws 12 november 2024
Accordeonist Vincent van Amsterdam wint de Nederlandse Muziekprijs
Nieuws 11 november 2024