Wittgenstein Project (Folke Nauta, Lars Wouters van den Oudenweijer en Prisma Strijktrio)

27 januari 2023 t/m 31 december 2025
Foto: © Foppe Schut
Foto: © Foppe Schut

Twee pianisten kwamen middenin hun carrière voor een onmogelijke keuze te staan: einde carrière of doorzetten? De Weense pianist Paul Wittgenstein verloor in 1914 zijn rechterarm aan het front. Folke Nauta verloor recent het gebruik van zijn rechterhand door focale dystonie. Beiden zetten door met een onwaarschijnlijke volharding en de muziek als apotheose.

Aan de hand van de kamermuziek die voor Paul Wittgenstein geschreven is nemen pianist Folke Nauta, klarinettist Lars Wouters van den Oudenweijer en Prisma Strijktrio de luisteraar mee op een reis langs verlies, veerkracht en creatieve triomf. Vier Nederlandse componisten schrijven nieuw werk. Ellen Blom en Hans Jeths tekenen voor de regie en het decor van dit concert-met-een-verhaal.

Over de voorstelling
Terwijl zijn jongste broer Ludwig uitgroeit tot filosoof van de eeuw, maakt de eigenwijze Paul Wittgenstein tegen de zin van zijn vader zijn debuut als pianovirtuoos in de Gouden Zaal van de Wiener Musikverein. Het begin, hoopt hij, van een internationale carrière als solist.

Dat loopt echter anders, als kort daarop de Eerste Wereldoorlog uitbreekt. Paul hijst zich in zijn regimentsuniform en bestijgt zijn paard om de eer van de Habsburgse dynastie te gaan verdedigen. Drie weken later wordt de pianist bewusteloos een veldhospitaal in de buurt van Lviv binnengedragen met een kogel in zijn elleboog. Als hij bijkomt ziet hij met één oog zijn geamputeerde rechterarm liggen, achteloos weggesmeten in een hoek.

Einde carrière? Niet voor Paul Wittgenstein. Al tijdens zijn gevangenschap in strafkamp Omsk besluit Wittgenstein zijn carrière als concertpianist eenhandig voort te zetten.

Toen pianist Folke Nauta door focale dystonie aan de rechterhand als linkshandig pianist verder moest, was Wittgenstein zijn voorbeeld, en diens kamermuziekschat zijn redding. Folke traceerde in Oostenrijkse en Engelse archieven de originele handschriften uit Wittgenstein’s bibliotheek, met diens woeste aantekeningen er nog in.

Hij benaderde klarinettist Lars Wouters van den Oudenweijer en Prisma Strijktrio. Samen ontwikkelden zij het plan om Wittgenstein’s erfenis vanuit het archief terug te brengen op de plek waar zij hoort: het concertpodium.

Speeldata
  • 27 januari 2023: Westvest90, Schiedam (première)
  • 29 januari 2023: Slotconcerten, Zeist
  • 19 februari 2023: Abcoude-Baambrugge
  • 10 maart 2023: De Nieuwe Veste, Breda
  • 15 maart 2023: Projectpresentatie, Uilenburgersjoel Amsterdam
  • 23 april 2023: Landgoed Vilsteren, Ommen

Dit project wordt ondersteund door het Fonds Podiumkunsten.

subsidieregeling:

Productiesubsidie

Peach Season - Gaja Caruso | Foto: © VidAmir
Peach Season - Gaja Caruso | Foto: © VidAmir
FOR REAL - Resonate Productions | Foto: © Petra Nieuwburg
FOR REAL - Resonate Productions | Foto: © Petra Nieuwburg
Discordia - De ander (v.) | Beeld: © Sofie Knijff
Discordia - De ander (v.) | Beeld: © Sofie Knijff
Dirigent Markus Poschner | Foto: © Kaupo Kikkas
Dirigent Markus Poschner | Foto: © Kaupo Kikkas
Waanzien - Mouna Laroussi | Foto: © Scala Photography
Waanzien - Mouna Laroussi | Foto: © Scala Photography
Tappin-It Collective - JAZZCAFÉ | Foto: © Sjoerd Derine
Tappin-It Collective - JAZZCAFÉ | Foto: © Sjoerd Derine